Van egy ügyfelem, aki egyszer így fordult hozzám: „Marcell, havonta több százezret költünk hirdetésekre, de olyan, mintha egy fekete lyukba dobnánk a pénzt. Nem tudom, mit hoz, csak azt, hogy minden hónapban fogy a kasszából.”

Ismerős érzés neked is?
Ez az a pont, ahol a legtöbb vállalkozó elkezd kételkedni a marketingben. És nem is csoda. Ha nincs mögötte tudatosság, akkor a marketing tényleg csak pénznyelőnek tűnik. De hadd mondjam el a 25 év tapasztalatából: a marketing nem költség, hanem befektetés.

A különbség az, hogy hogyan csinálod. Láttam kisvállalkozókat, akik havi 100 ezer forintból stabil ügyfélszerző rendszert építettek. És láttam milliárdos cégeket, akik milliókat égettek el hétről hétre, eredmény nélkül. A kulcs mindig ugyanaz volt: stratégia, mérés és fókusz.

Most megmutatok neked 5 olyan tippet, amit, ha betartasz, garantáltan elkerülöd a „pénznyelő marketing” csapdáját.

1. Mérj mindent, különben vakon vezetsz

Képzeld el, hogy autót vezetsz éjszaka, de a fényszóró nem működik. Haladsz, de nem látod az utat. Lehet, hogy szerencséd lesz, de lehet, hogy az első kanyarban árokba borulsz.
Pont ilyen a marketing mérés nélkül.

Sok vállalkozó csak érzésből dönt. „Szerintem ez a kampány jól ment.” „Úgy érzem, a Facebook hozott valamit.” De érzésből nem lehet céget építeni.

Én mindig azt mondom: amit nem mérsz, azt nem tudod irányítani.

  • Nézd meg a forgalmadat (Google Analytics 4, Search Console).
  • Kövesd a konverzióidat (Google Ads, Facebook Pixel, Conversion API).
  • Használj hőtérképeket (Hotjar), hogy lásd, hol akad el a vásárló.

Volt egy ügyfelem, aki 2 évig futtatta a hirdetéseket mérés nélkül. Amikor bevezettem a konverziókövetést, kiderült, hogy a kampányai 80%-a veszteséges volt, a maradék 20% viszont aranybánya. Addig csak égette a pénzt, onnantól kezdve befektette.

2. Ne spórolj a kreatívon, mert a figyelem a legdrágább valuta

Egyszer egy ügyfél így szólt: „Nem kell profi fotó, jó lesz a mobilos kép is. Nem kell szövegíró, megírom én gyorsan.”
A kampány ment, és persze nagyot bukott.

Miért? Mert a digitális világban a figyelem a legértékesebb valuta. Ha a hirdetésed szürke, átlagos, unalmas akkor bizony átgörgetik. És minden görgetés pénzbe kerül.

A kreatív nem luxus, hanem a befektetés legfontosabb része.

  • Egy jó szöveg a célközönség nyelvén.
  • Egy vizuál, ami megállítja a görgetést.
  • Egy videó, ami történetet mesél.

Volt egy kampány, ahol ugyanazzal a büdzsével indultunk, de kicseréltük a kreatívot: stockfotó helyett saját fotó, száraz szöveg helyett élő, emberi hang. Az eredmény? Háromszoros konverzió ugyanannyi pénzből.

Ne spórolj a figyelmen, mert nélküle minden más hiábavaló.

3. Tanuld meg a célközönséged nyelvét, különben senki sem érti, mit mondasz

Emlékszem, volt egy B2B ügyfelem, aki telezsúfolta a hirdetéseit szakkifejezésekkel. Őszintén hitt benne, hogy ezzel bizonyítja a szakmaiságát. A probléma csak az volt, hogy a célközönsége nem szakemberekből állt, hanem döntéshozókból. Ők pedig egy szót sem értettek belőle.

Mi történt?
Lefordítottuk a kommunikációt az ő nyelvükre. Nem a technológiáról beszéltünk, hanem arról, hogy hogyan oldja meg a problémájukat. Hirtelen megindultak a leadek, mert az emberek végre azt érezték: „Pont rólam van szó.”

Ez a marketing egyik legnagyobb titka: nem az számít, mit akarsz mondani, hanem az, hogy a közönséged mit akar hallani.

  • Használd az ő szavaikat.
  • Mutass rá az ő problémáikra.
  • Beszélj az ő vágyaikról.

Ha a közönséged nem érzi, hogy róla szól a történet, akkor elfordul. Ha viszont igen, akkor magától jön.

4. Fókuszálj, mert nem kell mindenhol ott lenned

Sok vállalkozó azt hiszi, akkor lesz sikeres, ha minden platformon jelen van. Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube, podcast, blog… És mi lesz a vége? Egyik sem működik igazán.

A marketing nem attól lesz erős, hogy mindenhol vagy. Hanem attól, hogy ott vagy, ahol számít.

  • Derítsd ki, hol van a közönséged.
  • Válassz 1-2 csatornát, és abba fektess.
  • Csak akkor bővíts, ha az előző már stabilan hoz.

Volt egy ügyfelem, aki egyszerre próbált 6 csatornán kommunikálni, és mindegyik félgőzzel ment. Amikor átszerveztük, és csak két csatornára fókuszáltunk, fél év alatt duplázódott a bevétele. Nem a több hozta az eredményt, hanem a kevesebb, de fókuszáltabb jelenlét.

5. Tesztelj és skálázz, ez a siker kulcsa

A legtöbb sikeres kampány, amit valaha láttam, nem elsőre lett nyerő. Mind teszteléssel indult. Több üzenet, több kreatív, több célzás.

Egyik ügyfelemnél például három hirdetésvariációt futtattunk egyszerre. Az egyik gyenge volt, a másik közepes, a harmadik viszont tízszer jobban teljesített. Ha nem teszteltünk volna, akkor a pénz nagy részét elbukjuk. De mivel mértük és skáláztuk, a legjobban teljesítő hirdetés hozta vissza az egész büdzsét többszörösen.

Ezért mondom mindig: a marketing nem egyszeri dobás, hanem folyamat. Tesztelni, mérni, finomhangolni, majd skálázni. Ez a fejlődés útja.

Ha csak költségként nézed a marketinget, akkor tényleg pénznyelő lesz. De ha befektetésként tekintesz rá, akkor hozni fogja az eredményt.

A marketinged akkor nem égeti a pénzt, ha:

  • mindent mérsz,
  • nem spórolsz a kreatívon,
  • a közönséged nyelvén beszélsz,
  • fókuszált vagy,
  • és folyamatosan tesztelsz.

Ekkor a marketinged nem kiadás lesz, hanem a legjobb befektetésed.

És itt jön a lényeg: a marketing nem arról szól, hogy mennyit költesz, hanem arról, hogyan költöd el.

Ha úgy érzed, hogy most a marketinged inkább pénznyelő, mint befektetés, akkor talán itt az ideje más szemmel nézni rá. Mert a stratégia, a kreatív és a fókusz nem luxus, hanem az alap, amire a siker épül.

Hirdetés: Sport felszerelések

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.