A TechCrunch Disrupt 2025 színpadán Roy Lee, a Cluely alapítója újra bebizonyította, hogy nemcsak terméket, hanem botrányt is tud gyártani. Üzenete egyszerű, mégis kényelmetlenül igaz: ha nem deep tech startupot vezetsz, akkor nem elég jó terméket építeni – a figyelmet kell uralni. „Ha nem vagy a technológia mélyén, akkor low-key mélyen a disztribúcióra kell koncentrálnod” – mondta, vagyis tanulj meg virálissá válni, különben elbuksz.
A Cluely AI-asszisztense tavasszal azzal robbant be, hogy állítólag „segít észrevétlenül csalni bármin”. Pár nap alatt kiderült, hogy ez kamu, a proktorálási rendszerek simán kiszúrták a szoftvert. A hírverés viszont megtette a hatását: a startup 15 millió dolláros befektetést húzott be az Andreessen Horowitz-tól, és azóta az egyik legismertebb név lett a zsúfolt AI-asszisztens-piacon.
„Ragebait marketing” – a gyűlölet mint stratégia
Lee nem tagadja, hogy tudatosan játszik az indulatokra. „Jó vagyok abban, hogy magam köré haragot generáljak. Minden, amit csinálok, valahogy dühíti az embereket” – mondta mosolyogva. Az ő elmélete szerint a közösségi médiában már nem a hitelesség vagy a jó hírnév számít, hanem a figyelem: „A reputáció a múlté. Ma a szélsőségesség, az őszinteség és a személyesség az új aranyháromszög.”
Kérdés: tényleg ez a jövő marketingje?
Valószínűleg igen – de nem mindenkinek. Lee szerint a legtöbb mérnök és fejlesztő nem fog tudni virálissá válni, mert „nincs benne a vérük”. Azok viszont, akik mernek kilógni, provokálni és játszani a közönség érzelmeivel, tarolhatnak. Mert a mai online világban már nem az nyer, aki a legtöbbet tudja, hanem aki a legtöbbet beszélteti magáról.
Arra, hogy mennyire működik ez a stratégia, Lee nem adott konkrét számokat. „A bevételt soha nem érdemes megosztani – ha jól megy, senkit sem érdekel, ha rosszul, mindenki arról fog beszélni” – mondta. Egy biztos: a Cluely példája rávilágít arra, hogy a startup-marketing új korszakába léptünk, ahol a határ a botrány és a zsenialitás között vékony, mint egy tweet.











