A TikTok videók siker-sztorikat harsognak, egyre több fiatal vállalkozó ugrik fejest a dropshippingbe abban a hitben, hogy pár hét alatt milliomos lehet. Vajon tényleg az aranytojást tojó tyúk ez a modell, vagy inkább egy túlhype-olt lufi, ami hamar kipukkan? Az alábbiakban kíméletlen őszinteséggel bemutatom a dropshipping üzleti modell fő buktatóit a magyar piacon. Kezdő vállalkozók, marketingesek, e-kereskedők és a TikTok-generáció kalandvágyó fiataljai! Most kiderül, mi az, amiről a csillogó promóvideók hallgatnak!

Mi az a dropshipping, és miért vonzó elsőre?

dropshipping lényege, hogy egy webáruház úgy árul termékeket, hogy nincs saját raktárkészlete. Amikor egy vevő rendel, a kereskedő továbbítja a rendelést egy beszállítónak vagy nagykernek, aki közvetlenül a vásárlóhoz postázza a terméket a webáruház nevében. A vásárló a webáruháznak fizet elméletben, gyakorlatban utánvét esetén a dropshipping partnernek és nem neked! A dropshipper, pedig a beszer ár – eladási ár különbségét fizeti ki neked, azaz a webáruházadnak. Nincs szükség induláskor nagy tőkére árukészletre, nincs gond a csomagolással vagy a kiszállítás megszervezésével, azt a háttérben intézi a partner. A modell papíron ideális kezdő vállalkozóknak: minimális befektetés, logisztika kiszervezve, akár mellékállásban, egy laptoppal bárhonnan üzemeltethető. Nem csoda, hogy az utóbbi években Magyarországon is egyre nőtt iránta az érdeklődés.

Hol hallotok erről a legtöbben? A közösségi médiában, főleg TikTokon és YouTube-on, számtalan „siker sztori” terjed. Fiatalok mutatják a luxusautókat és mesés bevételeket, azt állítva, hogy mindezt dropshippinggel érték el pár hónap alatt. A modell mellett szóló érvek elsőre meggyőzőek:

  • Alacsony induló költség: Nem kell árura költeni előre, elég egy weboldal és némi marketing.
  • Minimális rizikó: Ha nincs készlet, nincs beragadt tőke – ami nem fogy el, azért nem fizettél (elvileg).
  • Rugalmas működés: Otthonról végezhető online biznisz, akár utazás közben is, egyedül.
  • Skálázható kínálat: Korlátlan számú terméket feltehetsz a webshopba, hiszen nem neked kell raktározni – “jól hangzik”, ugye?

Nem véletlen, hogy sokakat elcsábít a gondolat: “Hát ez szinte ingyen pénz! Miért ne vágnék bele?” Nos, azért, mert a valóság ennél jóval összetettebb. Bemutatom nektek pontról pontra, milyen tévhitek övezik a dropshippinget, és mi az igazság az egész rendszer mögött. Szólok előre, lehet hogy ez most fájni fog!

Gyors meggazdagodás? Ugyan már! – A leggyakoribb tévhitek

Rengeteg félrevezető mítosz kering a dropshipping körül, ami miatt kezdők ezrei vágnak bele túlzott elvárásokkal. Ideje lerombolni ezeket a tévhiteket:

  • Tévhit #1: “Pár hét alatt milliomos leszek.” – A TikTok és Insta tele van azzal, hogy “dropshippinggel gyorsan meggazdagodhatsz akár pár hónapon belül”. A valóság ezzel szemben kijózanító: a dropshipping nem pénztermelő automata nulla befektetéssel. Ne dőlj be a közösségi médiában terjedő kamu profit-összesítéseknek sem, ahol az egzotikus sportkocsik motorháztetején “bizonyítják” a napi bevételt – ezek gyakran manipulált számok vagy kiragadott extrém esetek. A legtöbb kezdő hónapokig nem lát érdemi profitot, sőt az induláskor inkább veszteségeket termel (erről még írok később bővebben).
  • Tévhit #2: “Nincs szükség tőkére, akár 0 Ft-ból elindítható.” – Gyakran hallani, hogy “a dropshipping vállalkozást akár pénz nélkül is elkezdheted”. Igaz, hogy nem kell milliókat árukészletbe fektetni, de nulla tőkével ez sem megy. Már az induláshoz is kellenek alapbefektetések: webshop platform havi díja vagy fejlesztési költsége, domain, marketing keret, és számos kisebb költség (pl. céges papírok, könyvelés, stb). A legnagyobb tétel pedig a hirdetés és marketing, amiről sok kezdő megfeledkezik. Hiába spórolsz raktárkészleten, ha nem költesz reklámra, eladásod sem leszTéves elképzelés, hogy 0 Ft-ból beindítható a biznisz – a raktárköltség megúszása ellenére is érdemes jelentősebb összeget szánni reklámra, mert öldöklő a verseny, és muszáj kitűnnöd a tömegből. Magyarul: pénz nélkül nem megy, és ha nagyon kevés pénzed van, azt jórészt el fogod égetni marketingre, mire akár egy forint hasznod is származna.
  • Tévhit #3: “Alig kell vele dolgozni, szinte passzív jövedelem.” – Sokan abban a hitben élnek, hogy a dropshipping egy “4 órás munkahét”-szerű (működhet napi 2 órában, de akkor tuti nem ma kezdtél sem marketinggel sem e-kereskedelemmel foglalkozni), háttérben csordogáló bevételi forrás. Hiszen “a nehéz melót” a beszállító végzi: csomagol, szállít, stb. Ez óriási tévedés. Valójában egy sikeres dropshipping webáruház működtetése rengeteg időt és szerteágazó szaktudást igényel. Egyszemélyben kellene lenned termékmenedzser, marketinges, SEO-szakértő, webfejlesztő, ügyfélszolgálatos és hirdetéskezelő egyszerre – mindezt napi pár óra ráfordítással? Lehetetlen. Az idő és szakértelem hiánya gyakori buktató, mivel sokan azt hiszik, munka mellett, esténként pár kattintással elirányítgathatják a boltot. A valóságban vagy felveszel (és fizetsz) szakembereket ezekre a feladatokra, vagy megtanulod és megcsinálod magad – az elején napi 8-10 órában (tehát este 8 és hajnal 6 között). Nincs ingyen ebéd: ha komolyan gondolod a webshopot, komoly munkát kell beletenni. A “passzív jövedelem” kifejezést pedig felejtsd el – legalábbis a kezdeti 1-2 évben biztosan.
  • Tévhit #4: “Bármit el lehet adni – elég találni egy menő terméket a neten.” – Sokan abba a hibába esnek, hogy látnak egy trendi kütyüt vagy divatos holmit Aliexpressen fillérekért, és azt gondolják, ezt itthon drágábban simán eladják, hisz “milyen jó cucc!”. A valóságban, ha ugyanazt a terméket árulod, amit több száz másik webshop is – ugyanazzal a képpel, leírással –, miért pont tőled vennék meg? Ráadásul a Google kereső sem fog csodát tenni: ha csak bemásolod a gyári termékleírást és képeket, akkor pontosan ugyanaz a tartalom szerepel nálad, mint a konkurenseknél. Így esélyed sincs előrébb kerülni a találatok közt, mert a keresőalgoritmusok nem díjazzák a duplikált tartalmat. Nagyon sokan elkövetik ezt a hibát: automatán beemelik a nagykereskedő által adott termékadatokat a saját oldalukra, és várják a csodát. Hát, csoda nem történik – vevő sem nagyon. 

Megjegyzés: ha komolyan gondolod, minden termékadathoz egyedi leírást és címet kellene írnod, kulcsszóra optimalizálva, sőt a képeket is érdemes egyedivé tenni – ami rengeteg pluszmunka, de enélkül esélytelen organikusan forgalmat szerezni (írj és segítek). Emellett át kell gondolnod: miért vásárolna bárki pont tőled, ugyanazt a terméket? Ha erre nincs jó válaszod (pl. egyedi márkázás, extra garancia, jobb ügyfélszolgálat, hiteles magyar jelenlét stb.), akkor a vevő simán megnézi máshol is – és sokszor megtalálja olcsóbban. “Tizenkettő egy tucat webshop” leszel a sok közül, ahol a vásárló legtöbbször az alapján dönt, kinél a legolcsóbb – úgy pedig neked nem marad profitod.

  • Tévhit #5: “Elég egyszer beállítani mindent, utána dől a bevétel.” – Sok guru automata bevételi forrásként állítja be a dropshippinget: “Keress egy nyerő terméket, futtasd a hirdetést és hátradőlhetsz.” Ez súlyos félreértés. A valóságban a termékéletciklusok rövidek, a trendek jönnek-mennek, a hirdetési környezet változik (gondolj akár a Facebook algoritmusára vagy egy Google frissítésre). Folyamatos optimalizálás és termékportfólió-frissítés nélkül gyorsan lecsenghet a biznisz. Ráadásul a hirdetések teljesítménye is ingadozik – amit az egyik héten olcsón szerzel vevőt, a következőn lehet, hogy dupla költséggel sem tudod, mert megjelent egy új konkurens, vagy felment a kattintási ár. A dropshipping nem arról szól, hogy egyszer “bekapcsolod” és ömlik a pénz, hanem arról, hogy naponta finomhangolod, tesztelsz, reagálsz a piaci változásokra. Ha ezt nem teszed, gyorsan elolvad az előnyöd. (Ugye kezd körvonalazódni, hogy itt sincs varázspálca?)

Szóval a dropshippinggel kapcsolatban sok a félreértés. Nem könnyű, nem kockázatmentes, és pláne nem gyors meggazdagodást ígérő csoda. Persze, nem is lehetetlen – mielőtt azt hinnéd, hogy temetem az ötletet, fontos látni: maga a modell működőképes lehet, ha jól csinálják. De ahhoz, hogy ezt reálisan lássuk, tudnunk kell, milyen buktatókkal kell szembenézni. A következőkben ezeket a gyakorlati nehézségeket veszem sorra, külön kitérve a magyar piac sajátosságaira.

Miért nem térül meg gyorsan? – A profit útja göröngyös

Miért nem lesz a legtöbb kezdő dropshipperből pár hónap alatt profitábilis vállalkozó? Azért, mert a látszólag egyszerű képlet mögött számos gazdasági realitás húzódik. Itt az ideje beszélni arról, hogy a bevétel miért nem egyenlő a nyereséggel, és mi minden emészti fel a pénzed, mielőtt az a zsebedben landolna.

Alacsony árrés, nagy verseny – kicsi a torta, sok a éhes száj

A dropshipping egyik ígérete, hogy kis befektetéssel is elkezdhető. Csakhogy ami könnyen elkezdhető, azt sokan kezdik el – vagyis hatalmas a konkurencia. Ha találsz egy jó terméket, biztos lehetsz benne, hogy tucatnyian mások is árulják ugyanazt vagy valami nagyon hasonlót. Ez azt eredményezi, hogy mindenki próbálja a legalacsonyabb árat kínálni, hogy megnyerje a vevőt. De alacsonyabb ár = kisebb haszonkulcs. Így aztán a dropshipping modellel jellemzően nagyon alacsony profitmarzzsal tudsz csak dolgozni.

Mit jelent ez számokban? Az átlagos dropshipper 15-20% közötti árréssel dolgozik, de sokszor csak 10% körüli marad a végén a zsebben (már ha marad egyáltalán). Vegyünk egy egyszerű példát: beszerzel egy terméket 4.000 Ft-ért a beszállítótól, és 5.000 Ft-ért adod el – papíron 1.000 Ft hasznod lenne rajta (25% margin). De ebből még rengeteg költséget kell fedezned (hirdetés, ügyintézés, tranzakciós díjak, stb.), így a végén jó, ha marad 200-300 Ft haszon termékenként. Kemény világ: ennyiért kell megküzdened a vásárlókért.

A legalacsonyabb áron kínálni a terméket csak a saját haszonod csökkentésével tudod elérni. Így a haszonkulcs általában kimondottan alacsony – ez az egyik legnagyobb hátránya a modellnek. Ráadásul rendkívül nagy a verseny, mivel sok webshop próbálja ugyanazt a terméket értékesíteni. Ez a piaci telítettség azt eredményezi, hogy gyakran tényleg “filléres játék” megy: aki beéri pár száz forint haszonnal darabonként, az talán ad el valamit, aki többet próbál rátenni, ahhoz meg nem jönnek a vevők. Ebben a környezetben gyors megtérülésről álmodni illúzió. Inkább az a jellemző, hogy hosszú ideig nullszaldó közelében egyensúlyozol, vagy akár veszteséget termelsz, amíg ki nem tapasztalod, hogyan tudsz kitörni a “legolcsóbbnak lenni” csapdájából.

Brutális marketingköltségek – nem úszod meg a reklámot

Tegyük fel, indítottál egy webáruházat tele szuper termékekkel. Honnan lesznek vevőid? A “csinálok egy webshopot és maguktól odatalálnak a népek” vágyálom sajnos nem működik. A forgalomhoz hirdetni kell – ez a dropshipping kőbevésett törvénye. Ha nem tudod organikusan (ingyen) elérni a célcsoportod – márpedig indulóként aligha tudod –, akkor fizetned kell a látogatókért: Facebook/Instagram hirdetések, Google Ads, TikTok reklámok, influencerek, stb. És ezek drágák. Sokkal drágábbak, mint azt egy kezdő gondolná.

Mennyire drága? Nézzünk egy konkrét forgatókönyvet és költésgeket, és most épp nem a hasamra ütöttem! 
Sikerül napi ~3000 látogatót terelned a webshopodra PPC (fizetett hirdetés) segítségével. Tegyük fel, 2%-os (!) konverziós arány mellett ebből a 3000 látogatóból 60 vásárlód lesz – ez nem rossz arány egy új webshopnál. Ha az átlagos rendelési érték 5.000 Ft, és ebből mondjuk 20% a te árrésed, akkor 60 eladásból kb. 60.000 Ft profitot termeltél (60 x 1.000 Ft). Viszont mennyit költöttél a 3000 látogatóra? Ha kattintásonként átlag 50 Ft-ot fizetsz (ami reális Facebookon vagy Google-ben), akkor a 3000 kattintás 150.000 Ft hirdetési költségbe került. Ehhez add hozzá a webshop havi költségeit (motor, pluginek, domain, stb.), ami legyen mondjuk 30.000 Ft. Máris ott tartunk, hogy -120.000 Ft a mérleged (60k profit mínusz 180k költség) abban a hónapban – és ebbe még nem számoltam bele a saját munkád idejét, sem azt, hogy mi van, ha a termék árát a versenytársak lenyomják és neked is csökkentened kell a hasznod a verseny miatt. Ez egy nagyon is valós forgatókönyv: eladtál 300 ezer forintnyi árut, és közben elégettél 180 ezret reklámra meg rezsire, így a végén bukóban vagy.

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy csak a termékek árrését nézik (pl. “20% haszon van rajta, szuper!”), de elfelejtik, hogy az eladáshoz vezető út költséges. A fizetett hirdetések világa aukciós rendszerű: ha mások is hirdetik ugyanazt a terméket vagy hasonlókat, egymás ellen licitáltok a vevők figyelméért, felverve a kattintási árakat. Ilyenkor könnyen előfordul, hogy a teljes jutalékodat felemésztik a hirdetési költségek, és egy fillér hasznod sem marad – vagy épp ráfizetsz a végén. 25 éves tapasztalattal rendelkező (kereskedelmi) marketingesként mondom, ha marketingben nem vagy otthon, akkor bukta. Ez pedig brutál költség. Ezt nem árt az eszedbe vésni, mielőtt abba a hitbe ringatod magad, hogy majd ingyenes Facebook-posztokkal meg TikTok videókkal organikusan eladsz – az organikus elérés korlátaiba hamar beleütközik mindenki, és marad a fizetett út, ami viszont tényleg brutális költség tud lenni.

Van alternatíva a fizetett hirdetésekre? Az organikus marketing (tartalomkészítés, SEO, közösségi építkezés) valóban csökkentheti a reklámköltséget – hosszú távon. De indulóként organikusan forgalmat szerezni nagyon nehéz és időigényes. A SEO-val szembesülsz a korábban említett problémával: ha a termékadatok duplikáltak, a Google hátrébb sorol. Egyedi tartalmakat kellene gyártanod, blogot írni, közösségi médiában pörögni – mind-mind idő (és/vagy pénz, ha mással csináltatod). Közben hónapokig nullás vagy mínuszos lehet a bolt. Ezt kevesen tudják kivárni, és emiatt a legtöbben kénytelenek a fizetett hirdetésekhez nyúlni, ami viszont az első perctől égeti a pénzt. A gyors profit reménye így délibáb: a bevételed jó eséllyel visszaforog a reklámköltségekbe folyamatosan. Gyakran látni, hogy egy-egy webshop forgalma nő ugyan, de a nyeresége nem javul, mert minél több rendelés jön, annál több hirdetésre költ, tehát arányaiban ugyanott van. Ezért mondjuk: a dropshipping nem a gyors megtérülés terepe. Inkább olyan, mint egy hosszútávfutás: az elején befutsz a pénzzel a pályára, és reméled, hogy egyszer a sok kör után pluszban jössz ki.

Rejtett költségek minden sarkon – platformdíjak, tranzakciók, buktatók

A hirdetési költség csak az egyik része a képletnek. Számos egyéb költség is jelentkezik, amire gondolnod kell, különben a végén meglepetés ér, hová tűnt a bevétel. Íme néhány tétel, amit a gyakorlatban fizetni fogsz:

  • Webáruház platform és technikai díjak: Ha Shopify-on indulsz, annak havidíja van (alapcsomag kb. 30 USD, de haladóbb csomagok többe kerülnek). Ugyanígy a hazai bérelhető shoprendszereknek (Shoprenter, Unas stb.) is havidíja van, vagy ha Woocommerce-et használsz, akkor tárhelyet és egyedi fejlesztéseket kell fizetned. Ezen felül gyakran kellenek extra alkalmazások, pluginek, melyek szintén havidíjasak (pl. konverziót növelő appok, hírlevélküldők, stb.). Ezek összesen simán kitehetnek havonta tízezer forintokat. Kezdőként ez lehet, hogy apróságnak tűnik, de amikor amúgy is mínuszban vagy, minden újabb fix költség fájdalmas.
  • Tranzakciós díjak: A fizetési szolgáltatók (pl. bankkártyás fizetés, SimplePay, Barion, PayPal) leveszik a maguk kb. 1-3%-át + fix díját minden tranzakcióból. Utánvétes (készpénzes) fizetésnél a futárcég általában extra díjat számít fel az utánvét kezeléséért (jellemzően ~1% vagy egy fix pár száz forintos összeg). Tehát a bevételedből rögtön csippentenek a pénzügyi közvetítők. Például, ha eladsz 100.000 Ft értékben egy nap alatt, abból 2-3 ezer Ft mehet a tranzakciós jutalékokra.
  • Logisztikai díjak: Ha hazai dropshipping partnert veszel igénybe (például egy fulfilment cég, mint a Webshippy vagy hasonlók), ők tételes díjakat számolnak fel: csomagolási díj, kiszállítási díj, esetleg heti/havi minimum díj. Például a Webshippy díjszabásában szerepel csomagoláskezelési díj (néhány száz forint csomagonként, a havi volumenedtől függően), belföldi szállítási díj (kb. 869-2608 Ft csomagonként súlytól függően), sőt van egy úgynevezett “készenléti díj” is hetente, ha nagyon alacsony vagy épp nulla a forgalmad. Magyarul, ha nem jön elég rendelés, akkor is fizethetsz egy alapdíjat a szolgáltatónak a készenlétért. Ezek a költségek a te árrésedet terhelik. Ha magad intézed a postázást (te csomagolsz és adod fel a futárral), akkor időben kerül sokba, plusz a futárdíjakat nyilván neked kell kifizetni (vagy a vevőre terheled, de akkor meg romlik a versenyképességed, mert mindenki “ingyen szállít” akciókkal operál).
  • Visszáruk, garanciák költsége: Lesznek vásárlók, akik élnek a 14 napos elállási joggal, vagy valamilyen okból visszaküldik a terméket. Ilyenkor a visszaszállítás költsége többnyire téged terhel(ha korrekt vagy, állod a vevő helyett, de ha nem, akkor is kezelni kell a logisztikáját). Egy visszaküldött csomag duplán drága: a kiküldés és a visszaszállítás díját is buktad, plusz adminisztráció, és lehet, hogy az áruval is kezdened kell valamit (újra eladni kedvezménnyel, stb.). Egy hazai felmérés szerint például ruházati termékeknél akár 50% is lehet a visszaküldési arány online vásárlásoknál. Ha ilyen kategóriában utazol, ezzel komolyan kell kalkulálni: minden második eladott darabot esetleg visszakérnek, ami logisztikai rémálom, ha nincs saját raktárad. Ilyenkor valahogy meg kell oldanod, hogy a termék visszajusson a beszállítóhoz vagy értékesítsd máshol – mindkettő pénzbe kerül.
  • ÁFA és adózás kérdése: A magyar piacon nem lehet elkerülni az adófizetést. Sokan azért vonzódnak a “gyors meggazdagodás” ábrándjához, mert abba nem kalkulálják bele az adókat. Itthon azonban a NAV nem viccel: számláznod kell a vásárlóknak, fizetned kell az ÁFA-t (jelenleg 27%), kivéve ha nagyon kicsi a forgalmad eleinte és alanyi adómentes vagy – de amint nő a biznisz, ez limitált. Ez azt jelenti, hogy hiába kicsi a haszonkulcsod, az adót a bruttó bevételed után fizeted, ami még tovább apasztja a profitot. A lényeg: a tisztán, legálisan működő dropshipper profitját az adóterhek is terhelik, nem csak a költségek. Aki “elfelejti” az áfát, könnyen bajba kerülhet vagy eleve árversenyben alulmarad azokkal szemben, akik trükköznek (persze ez csak fantazmagória, itt mindenki tisztességes). Gyakran elhangzik panasz, hogy “az áfacsaló konkurenciával így is nehéz versenyezni”– sajnos a magyar piacon van jelen pár szürkezónás szereplő, de hosszú távon nem érdemes illegálisan játszani, mert annak komoly jogi következményei lehetnek.

Mindezek a költségek összeadódnak. Lehet, hogy egy terméken ott a 1000 Ft haszon papíron, de mire levonod a 270 Ft ÁFA-t, 50 Ft banki díjat, 300 Ft csomagolást, 900 Ft futárköltséget (amit nem fizettethetsz ki teljesen a vevővel, mert akkor inkább máshol vesz), meg mondjuk 500 Ft-ot a hirdetési költségből rá, máris negatívba fordult az adott rendelés egyenlege. Persze minden rendelés más, de jól mutatja, hogy nagyon szűk mezsgyén mozog a nyereség. A kezdők gyakran elkövetik, hogy alulárazzák a terméket (mert “úgyis olcsón szereztem be”), és nem számolnak minden járulékos költséggel. Így aztán hiába pörög az eladás, a pénz valahogy mégsem akar összegyűlni a számlán… Ismerős történet? Sajnos tipikus.

Idő, energia, szaktudás – ami nélkül elbuksz

Már a tévhiteknél is érintettük, de ismét hangsúlyoznom kell: a dropshipping nem az a „hátradőlős” automata biznisz, aminek láttatni próbálják. Sokféle szerepet kell egyszerre betöltened, vagy megfelelő partnerekkel lefedned ezeket. Lássuk, milyen területeken kell helytállnod vagy költened:

  • Weboldal üzemeltetés: Meg kell tanulnod a webshop motor kezelését (legyen az Shopify, WooCommerce, Shoprenter stb.), termékeket feltölteni, kategorizálni, design-t igazítani. Ha ebben nincs tapasztalatod, az elején ez is kihívás. Vagy fizetsz egy webfejlesztőt, hogy segítsen – de az ugye pénz.
  • Termékadatok kezelése: Minden termékhez normális leírás kell (fordítás, átszerkesztés, kulcsszó optimalizálás, ahogy fent is írtam). A kapott beszállítói adatokkal sok munka van, mire „eladható” formába hozod. Képek szerkesztése, méretek, variációk beállítása, árak folyamatos frissítése, készletinformációk syncelése a beszállítóval – egy nagy termékpalettánál ez embert próbáló feladat.
  • Online marketing: Ez egy külön szakma. Hirdetéseket kell tudnod létrehozni és optimalizálni Facebookon, Google-ben. Ha nem akarsz minden pénzt elégetni, érteni kell a célzáshoz, hirdetési kreatívokhoz, kampányméréshez. Különben nagyon gyorsan azt veszed észre, hogy a marketingbüdzséd elszállt, és semmi eredménye. Ilyenkor jönnek a kétségbeesett kérdések a Facebook csoportokban, hogy „mennyi pénzt költsek hirdetésre, mert eddig csak buktam?” – Nos, rengeteget kell tesztelni. Ha nem értesz a PPC-hez, akkor tanuld meg vagy bízd szakemberre (rám ) , más út nincs.
  • Keresőoptimalizálás (SEO): Ha hosszú távon ingyenes forgalmat akarsz, kellene értened hozzá. Pláne, ha saját bloggal akarsz vevőket terelni. Ez is egy külön szakma.
  • Social media jelenlét: Sok webshop az Insta/TikTok csatornákon építi a brandet. Ehhez tartalom kell, rendszeres posztok, követőkkel interakció. Enélkül „néma” maradsz az online térben. Ezt megint vagy megcsinálod te magad, vagy kifizetsz valakit (social media managert) rá.
  • Email marketing: Hírlevelek, automatizmusok (elhagyott kosár emlékeztetők stb.) – ezek mind növelik a megtérülést, de be kell állítani, kell hozzá rendszerismeret. Aki próbált már eDM szoftvert használni, tudja, hogy azért ez sem 5 perc, ha normálisan személyre szabod a leveleket.
  • Analytics és adatelemzés: Tudnod kell értelmezni a látogatottsági adatokat, a konverziós mutatókat. Mi működik, mi nem? Honnan jön a forgalom, melyik kampány hoz vásárlót és mennyibe kerül? Ha ezt nem követed, akkor vaktában lövöldözöl. Szóval nem árt, ha legalább alapszinten értesz az adatokhoz, webanalitikához.
  • Ügyfélszolgálat: A vevők kérdeznek. Mindig. Lehet, hogy hajnalban ír emailt egy bizonytalan vásárló, vagy panasszal hív egy ingerült ügyfél, akinek késik a csomagja. Gyors és segítőkész ügyfélszolgálat nélkül hamar elveszíted a vásárlók bizalmát. Ha nem reagálsz időben, vagy nem tudsz válaszolni a termékkel kapcsolatos kérdésekre (mert mondjuk te magad sem láttad élőben soha azt a kütyüt, amit árulsz), az nagyon hamar kiderül és negatív vélemények formájában elterjed. A rossz híred pedig szép lassan felemészti a bizniszt. Az e-kereskedelemben a jó ügyfélszolgálat kulcsfontosságú – ezt nem lehet megspórolni.

Ugye már látod, hogy mindezt egy személyben, kezdőként, rutin nélkül szinte lehetetlen hibátlanul csinálni? Hivatkoznak ugyan sokan arra, hogy „ma már az MI majd megírja a szöveget, a sablonokkal könnyű weboldalt csinálni, stb.”, de az igazság az, hogy emberi idő és tudás nélkül nem megy. A dropshippinget gyakran hirdetik úgy, mint “csinálhatod munka mellett, napi pár órában”. Őszintén: ki lehet próbálni, de a legtöbb ember pár hónap után rájön, hogy vagy minden szabadidejét felemészti ez a „mellékes”, vagy stagnál az egész vállalkozás. Ezen a ponton sokan döntenek: vagy abbahagyják (mert nem jön a csoda), vagy komolyabbra veszik és beletesznek még több időt/pénzt. Ez nem egy laza side hustle, hanem kőkemény vállalkozói meló. Ezt érdemes előre tisztázni magadban.

“Hol a pénzem?” – Pénzforgalom, utánvét és likviditási csapdák

A hagyományos kereskedelemben megszokhattuk, hogy ha valaki fizet, a pénz rögtön a miénk. Na, a valóságban itt is vannak csúszások, de a dropshipping (főleg a magyar piaci sajátosságok miatt) egészen speciális cashflow kihívásokat hoz. Különösen az utánvétes fizetés az, ami alaposan próbára teheti a likviditásodat.

Az utánvét-dilemma Magyarországon

A magyar vásárlók imádják az utánvétet. Míg Nyugat-Európában vagy az USA-ban a többség online kártyával fizet előre, addig itthon (és Kelet-Európában) a mai napig dominál a készpénzes fizetés átvételkor. Egy e-kereskedelmi jelentés szerint a régiónkban, így Magyarországon is, a rendelések kb. 60%-át utánvéttel kérik a vevők. Ez valószínűleg javult valamennyit a pandémia és az online fizetési megoldások terjedésével, de még mindig a vásárlók több mint fele csak akkor fizet, ha megjött a csomag. Ráadásul itthon a webáruházak túlnyomó többsége lehetővé is teszi az utánvétet – a vevők igényeihez alkalmazkodva szinte kötelező felajánlani ezt az opciót, különben sokan egyszerűen el sem rendelnek. Tehát ha magyar vevőknek adsz el, szinte biztos, hogy kell utánvétes opciót kínálnod, különben rengeteg potenciális vásárlót veszítesz.

Mi ezzel a baj? Az, hogy késlelteti a bevételhez jutásodat, és extra kockázatot jelent. Íme, hogyan néz ki egy utánvétes rendelés pénzútja a gyakorlatban:

  1. A vevő leadja a rendelést, utánvétes fizetést választ.
  2. Te (a webáruház) továbbítod a rendelést a beszállítónak és kifizeted a nagyker árat (igen, neked előre ki kell fizetned, hiszen a beszállító nem fog a te vevődtől pénzt szedni; gyakran a rendelés leadásakor online ki kell fizetned mondjuk bankkártyával vagy átutalással a termék árát a partner felé). „Hozzá tenném, hogy ma már egyre több dropshipping működik úgy, hogy a partner szedi be az utánvétet, de ennek is megvannak a hátrányai!” De menjünk tovább, és tegyük fel, ez 10.000 Ft volt.
  3. A beszállító feladja a csomagot utánvéttel a te nevedben a vevőnek. Mondjuk a csomag értéke 15.000 Ft, amit majd a futárnak kell fizetni.
  4. A futár kézbesíti a csomagot, a vevő átad 15.000 Ft-ot a futárnak készpénzben (vagy bankkártyával a helyszínen, de az is lényegében a futárcég rendszerébe megy először).
  5. A futárcég begyűjti ezeket az utánvétes összegeket a nap folyamán sok címről, és valamikor később utalja át neked egyben. A gyakorlatban a legtöbb futárszolgálat hetente egyszer vagy többször elszámolást készít az utánvétekről, és átutalja a webáruházaknak az összegeket, mínusz a saját díjai. Ez azt jelenti, hogy te csak a kézbesítés után pár nappal (vagy akár egy héttel) kapod meg a pénzed. Például ha hétfőn kézbesítették, lehet, hogy csak péntek este érkezik meg a számládra az összeg.
  6. Közben gondolj bele: te már kifizetted a beszállítót a rendeléskor (hiszen anélkül nem adja fel a terméket), tehát tulajdonképpen megelőlegezted a vevő helyett a pénzt. Ezt hívják likviditási résnek – finanszíroznod kell a rendelést a saját zsebedből addig, amíg a vevő pénze ténylegesen megérkezik hozzád.

Egy-két rendelésnél ez nem nagy ügy, de képzeld el, hogy fut mondjuk 100 megrendelésed egy héten, mind utánvéttel. Több százezer vagy millió forint áll kint a futárcégnél ideiglenesen, miközben neked abból a pénzből már ki kellett fizetned a beszerzést. Ha nincs elég tartalékod, pénzügyileg megszorulhatsz: például nem tudsz újabb rendeléseket leadni a beszállítónak, mert a régebbi rendelések pénze még nem jött vissza hozzád a futártól. Ez egy ördögi kör lehet. A kereskedők 70%-a is azt mondta egy felmérésben, hogy az utánvétnél a legfőbb gond számukra a likviditás: várniuk kell a pénzükre, miközben a készpénz kezelése a futárnak is teher.

De az utánvét nemcsak késleltet, hanem kockázatot is hordozmi van, ha a vevő nem veszi át a csomagot? Na ez az, amit minden webáruház üzemeltető utál, és sajnos nagyon is gyakori jelenség. Egy “elfelejtett” vagy szándékosan át nem vett utánvétes csomag a lehető legrosszabb: a vevő nem fizetett, neked viszont költséged keletkezett (oda-vissza szállítás, csomagolás, adminisztráció), bevétel meg nulla.

Mekkora a baj ezzel? Egy futárcég becslése szerint az utánvétes rendelések nem fizetésének kockázata akár 13-szorosa is lehet az előre fizetett rendelésének. Vagyis sokkal nagyobb eséllyel lesz probléma a kifizetéssel, ha utánvétről van szó. Magyarországon az összes megrendelés kb. 1–5%-ában nem veszik átvégül a vevők a csomagot. Elsőre nem tűnik soknak, de gondolj bele: ha van havi 100 rendelésed, abból 1-5 db problémás. Ha 1000 rendelésed van, 10-50 bukta. És hogy mekkora kár ér ilyenkor? Egy meghiúsult utánvétes tranzakciónál:

  • ki kellett csomagolni és összeállítani a pakkot (munkadíj, csomagolóanyag – néhány száz forint),
  • ki kellett vinni a futárhoz vagy a futár kivitte a vevőhöz (fuvardíj – minimum nettó 1000 Ft),
  • a futár megpróbálja kézbesíteni, mondjuk kétszer is kimegy, de hiába,
  • végül visszahozza a csomagot (újabb nettó 1000 Ft körül),
  • a webshopnál visszaveszik, kicsomagolják (a csomagolóanyag mehet a kukába), visszateszik készletre ha tudják.

Összesen kb. 4000 Ft költség keletkezik így a webshopnak egy nem túl nagy csomagnál is, mire az egész procedúra lezajlik, és bevétel egy fillér sem jött belőle. 4000 Ft bukó minden egyes sikertelen rendelésen – ezt szeretnék elkerülni a webáruházak. Egy konkrét számítás: egy közepes méretű webshop (évi 100 ezer csomaggal) már 1% át nem vett csomagnál is évi 4 millió forint kidobott költséget termel, 5%-nál pedig 20 milliót!. Ezek hatalmas számok. Egy kis webshopnál pár nagy értékű át nem vett rendelés is végzetes veszteséget okozhat – hallani történeteket, hogy valaki milliós értékben rendelt egyedileg a beszállítótól valamit utánvéttel, a vevő eltűnt, és a kereskedő nyakán maradt az áru meg a szállítási költség, ami akár tönkre is teheti.

Miért nem veszik át? Rengeteg oka lehet, gyakran egyszerű feledékenység vagy meggondolta magát a vevő és “nem volt képe” lemondani. De vannak rosszhiszemű esetek is, amiket a szakmában már kategorizáltak is:

  • “Bebiztosítás”: a vásárló ugyanazt a terméket több webshopból is megrendeli egyszerre – amelyik előbb szállít, azt átveszi, a többit szó nélkül ignorálja. Így ő biztosan hamar kap valahonnan, a többi kereskedő meg hoppon marad a visszajövő csomagokkal.
  • “Bosszúvásárlás”: valaki más nevére rendel szándékosan nagy értékű cuccokat utánvéttel (pl. ex-barát, szomszéd, ellenszenves főnök nevére), hátha átveszi és kifizeti – vagy csak hogy szívassák a címzettet és a webshopot. A legtöbb nem veszi át persze, de a kereskedőnek akkor is kára lesz.
  • “Kamuvásárló”: van, aki sportot űz abból, hogy rendszeresen rendel mindent IS utánvéttel, aztán soha egyet sem vesz át. A notóriusok listáján vannak olyanok, akiknél a futár előre tudja, hogy aznap is hiába visz ki 5-10 csomagot neki…Borzalom, de létezik ilyen.

A webshopok védekezésképp már ott tartanak, hogy feketelistákat vezetnek az ilyen problémás vevőkről. Sőt, több, mint egy éve indult egy “Utánvét Ellenőr” nevű rendszer, ami összefog több nagyobb webáruházat: aki több helyen is nem veszi át a csomagot, azt a részt vevő cégek a jövőben csak előre fizetéssel szolgálják ki. Például a én is bevezettem, hogy aki legalább két utánvétes rendelést nem vett át (bárhol, nem csak nálunk), annak a ezentúl nem engedem az utánvétet – csak előre fizethet. Ez is mutatja, mekkora problémáról beszélünk: a szereplők összefognak, hogy visszaszorítsák a jelenséget, mert rengeteg kárt okoz az online kereskedőknek.

Mit jelent ez egy induló dropshippernek? Azt, hogy:

  • Készülj fel: ha utánvétet kínálsz (márpedig muszáj, ha magyar vevőket célzol), legyen tartalékodfinanszírozni a rendelések költségét a kifizetésig. Gyakorlatilag hitelként működsz a vevő felé pár napig.
  • Számolj azzal is, hogy lesz X% rendelés, amiből nem lesz pénz, de költséged keletkezik. Ezt be kell építened az áraidba valahogy, különben a hasznod bánja. Vannak, akik ezért egy kis “utánvét felárat” számolnak a vevőnek (pl. +300 Ft), de ezt a hazai piacon nehéz elfogadtatni, mert a legtöbb helyen ingyen van.
  • Ha kicsi a tőkéd, az utánvét könnyen cashflow-válságba sodorhat. Voltak, akik emiatt bedobták a törölközőt, mert nem tudták már megelőlegezni a sok futó rendelés költségét. Ilyenkor kényszermegoldásként a következőket teheted: vagy nem kínálsz utánvétet (de ezzel, mint mondtuk, a vevők felét lehet elveszíted), vagy csak bizonyos értékhatár alatt (pl. 10 ezer Ft felett kötelező előre fizetés – ezt néhány webshop csinálja). Esetleg előre kérhetsz minimális előleget, de az megint bonyolítja az élményt.

Magyarországon az utánvét egyszerre áldás és átok egy kezdő e-kereskedőnek. Áldás, mert nélküle alig akarnak vásárolni tőled; átok, mert ami máshol egyszerű (kifizetik és kész), abból itt könnyen likviditási rémálom lesz. A gyors profitot ez is hátráltatja: hiába vannak eladásaid, a pénz nem nálad van azonnal, nem tudod rögtön visszaforgatni, sőt előfinanszírozol mindent. Sok kezdő nem számol ezzel, és a napi pénzforgalmi problémák miatt adják fel.

(Zárójelben jegyzem meg: ha külföldi piacra adsz el és ott nincs utánvét, ez a gond kisebb. Viszont ott meg más kihívások jönnek, például idegen nyelvű ügyfélszolgálat, drágább nemzetközi hirdetések, stb. Ki-ki döntse el, melyik utat választja.)

Minőség, szállítás, vevői élmény – A láthatatlan buktatók

Az eddigiekben főleg a pénzügyi és üzleti oldalról közelítettük meg a dropshipping nehézségeit. De legalább ilyen fontos a vevői oldal: milyen élményt nyújtasz a vásárlónak? Sajnos a klasszikus dropshipping modell számos olyan kompromisszumot kényszerít ki, ami a vevő számára kellemetlen – és így közvetve neked is az. Nézzünk pár tipikus problémát:

Lassú szállítás, bizonytalan teljesítés

A mai rohanó világban a vevők – köszönhetően az Amazonnak, Alza-nak meg a nagy marketplace-eknek – hozzá vannak szokva a gyors szállításhoz. Budapesten belül már aznapi kiszállítást is kérhetsz sok helyen, de országosan is jellemző a 1-2 napos delivery. Ezzel szemben, ha te klasszikus módon Kínából dropshippelsz terméket, a szállítási idő simán lehet 2-4 hét. Sőt, ha például a kínai újév alatt ad le rendelést valaki, akár 60 nap is lehet, mire megkapja a csomagot! Kérdezd meg magadtól: hány vevő hajlandó erre várni, főleg ha a konkurens webshopok meg másnapra küldik? Hát nagyon kevés. Ezért is mondják sokan, hogy 2025-re a “sima aliexpresszes dropshipping halott” – nem versenyképes a mai logisztikai elvárások mellett. A magyar piacon pláne így van: itt egy 2 hetes szállítási idő is horror hosszúnak számít a legtöbb terméknél (kivéve, ha valami egyedi dolog, amit máshogy nem kap meg). Egyszerűen kivárhatatlan a vevőnek, és inkább megveszi máshol, kicsit drágábban, de hamarabb. Sok kezdő vállalkozó nem érti, miért nincs újravásárlás meg törzsvásárló – hát azért, mert ha egyszer 3 hetet várt egy töltőkábelre nálad, legközelebb eszébe se jut, hogy tőled rendeljen bármit.

Mi a megoldás? Két fő út van:

  1. Lokalizált készletek – Az okosabb dropshipperek már európai vagy hazai raktárból küldik a cuccot. Sok kínai beszállítónak van EU raktára, onnan 3-5 nap alatt odaér a csomag. Vannak magyar dropshipping nagyker partnerek is (pl. Webshippy, Syncee, stb.), akik raktáron tartanak termékeket és vállalják a másnapi kiszállítást a te nevedben. Persze ez többnyire kisebb termékkínálatot és valamivel magasabb beszerzési árakat jelent, cserébe gyorsan kapja meg a vevő, nem kell vámolni, stb. Ha magyar piacra adsz el, erősen ajánlott olyan partnert keresni, akinek van raktára az országban vagy a közelben
  2. Niche termékek, amit máshol nem kap meg – Ha olyasmit árulsz, amit máshol nem lehet könnyen beszerezni, a vevő toleránsabb lehet a hosszabb szállítás iránt is. Például valami egyedi kézműves termék külföldről, vagy exkluzív márka, amit máshogy nem szerezne meg. Ilyenkor kivárja, mert nincs alternatíva. De ez a ritkább eset. A legtöbb ember által keresett termékre mindig lesz valahol, valakinélgyors szállítás, ha nem nálad, hát másnál.

A hosszú szállítás nem csak a vevő türelmét teszi próbára, hanem növeli a hibalehetőséget is: minél tovább van úton egy csomag, annál nagyobb eséllyel keveredik el, sérül meg, vagy lesz vele gond. És lássuk be, a nemzetközi posta nem a megbízhatóság szobra. Nem véletlen, hogy a Kínából jövő csomagoknál gyakoribb a csúszás, elveszés. A vevő pedig téged fog ostromolni: “Hol a rendelésem??” – neked meg csak annyit mutat a tracking, hogy “úton van” két hete… Remek.

Kérdéses termékminőség, garanciális bonyodalmak

A dropshipping során jellemzően nem látod élőben a terméket, amit árulsz. Lehet, hogy rendeltél egy mintadarabot, de az is lehet, hogy azt se. Emiatt ki vagy szolgáltatva a beszállítódnak a minőséget illetően. Ha a nagyker azt mondja, jó a cucc, elhiszed. Aztán kiderülhet, hogy mégsem annyira jó… Gyakori eset: Kínából rendelt elektronikai eszközök, amiknél nincs meg a megfelelő minőségi tanúsítvány, vagy hamisan rányomják a CE jelzést. Ha a vámhatóság szúrja ki, akár lefoglalhatják a terméket, és bukta az egész rendelés. A vevő megint csak pórul jár, és téged von felelősségre, hiszen tőled rendelt. Ugyanez a helyzet a védett márkajelzések kérdésével: ha a beszállítód nem hivatalos forrás, lehet, hogy félig hamisított, licenc nélküli terméket küld – ennek is lefoglalás lehet a vége a határon.

A másik minőségi issue: silány termékek esete. Sajnos van egy olyan tévhit (Tévhit #2 folytatása), hogy dropshipping = gagyi kínai cuccokat rásózni az emberekre drágábban. Ez nem törvényszerű, lehet ezt okosan is csinálni jó termékekkel. De tény, hogy sokan belefutottak abba, hogy “olcsó húsnak híg a leve” – megrendeltek egy tételt, ami a képeken szép volt, de a valóságban vacak. Ha ezt kapja a vevőd, jön a panasz és a visszaküldés. Garanciális ügyintézés dropshippingnél külön művészet: ha mondjuk tönkremegy egy elektronikai eszköz pár hét után, neked kell biztosítanod a garanciát a fogyasztói jog szerint. De hogy javíttatod meg vagy cseréled ki? A kínai gyártónak hiába írsz, lehet, hogy nem foglalkozik vele. Lehet azt mondani a vevőnek, hogy küldje vissza Kínába… sok sikert. Általában az van, hogy vagy küldesz egy új darabot (tehát dupla költség neked), vagy visszafizeted a pénzt és bocsánatot kérsz (az is bukó). A vevők védelme a te felelősséged kereskedőként – hiába a beszállító hibája a rossz minőség, a törvény előtt te állsz helyt. Ezt kevesen mérik fel induláskor. Pedig ha hosszan fenn akarsz maradni a piacon, muszáj a garanciális problémákat megnyugtatóan kezelni. Ehhez viszont az kell, hogy megválogasd, kivel dolgozol. Szóval: “Ne olcsó akarj lenni, hanem jó. Ne árulj mindenféle gagyi terméket.”A dropshipping nem egyenlő azzal, hogy bóvli árut sózol rá a vevőre, mert az hosszú távon megbosszulja magát (rossz értékelések, vásárlói bizalom elvesztése). Sajnos a könnyű indulás csábítása sokakat elvakít: “veszek valamit 500 forintért AliExpressen és eladom 5000-ért, kész”. De ha az a valami egy héten belül szétesik vagy meg sem érkezik, nem csak a profitod nem lesz meg, de még a hírneved is odavész.

Szintén probléma lehet, ha több beszállítóval dolgozol egyszerre. Például van 100 terméked, 10 különböző nagykerből. Jön egy rendelés, amiben a vevő háromféle terméket tesz a kosárba, de a három különböző helyről érkezne. Hogyan szállítasz? Küldheted három külön csomagban – de háromszor annyi szállítási költség, amit nem fog kifizetni egy vevő. Tehát vagy lenyeled a plusz költséget (és valószínű bukod a hasznodat), vagy próbálod egy csomagban küldeni (ehhez össze kéne gyűjteni előbb egy helyre a cuccokat – bonyolult és késlelteti a szállítást). Ez egy logisztikai rémálom tud lenni. Ha egy vásárló kosarában lévő három termék három különböző beszállítótól való, nem kifizetődő a három szállítási költséget a vásárlóra terhelni – horribilis összeget látna, átverésre gyanakodna és elállna a vásárlástól.Ilyenkor vagy neked kell állni a plusz díjakat, vagy el sem vállalni az ilyen kombinációkat. Mindkettő veszteség.

Ügyfélszolgálat: a próbakő

Erről már volt szó, de érdemes külön kiemelni, mert a vevőkommunikáció minősége dönti el végül, hogy a hibákat megbocsátják-e neked vagy sem. Ha késik a csomag, de te proaktívan tájékoztatod a vevőt, esetleg kompenzációt ajánlasz (pl. kupon a következő vásárlásra), sokszor elnézőbbek. Ha valami gond van a termékkel és gyorsan reagálsz, csere vagy visszatérítés formájában, lehet, hogy megmented a hírneved. Viszont ha eltűnsz, nem válaszolsz a megkeresésekre, vagy láthatóan fogalmad sincs a termékről amit árultál (pl. mert tényleg nem is láttad és nem tudod, hogy működik), akkor nagyon gyorsan kikerülsz a pixisből. A magyar vásárlók amúgy is bizalmatlanabbak az ismeretlen webshopokkal – sokan eleve gyanakodva rendelnek, félve az átveréstől. Ha erre ráerősítesz egy rossz ügyfélkezeléssel, garantáltan negatív visszhangot kapsz a neten (Facebook csoportokban, Árukeresőn, stb.). Ez pedig halálos lehet egy kezdő bolt számára.

Tehát a dropshipping nem mentesít az emberi munka alól: vagy neked kell állnod a frontot a vevőkkel, vagy fel kell venni valakit, aki kezeli a chatet, e-maileket, hívásokat. Sokan ezt alábecsülik. Pedig, gondolj bele: ha a vevőnek egy hete nem jött infó a rendeléséről, ír neked e-mailt. Ha 1 napig sincs válasz, már ideges. 2-3 nap csúszásnál lehet, hogy már nyilvánosan ír rossz értékelést. Egyszerre kell nyugtatnod, magyaráznod, és megoldást nyújtanod. Ha erre nem vagy felkészülve, hamar elveszted a vevőidet.

Specialitás a magyar piacon: az ügyfélszolgálatban is számít, hogy magyar nyelven, érthetően, segítőkészen kommunikálj. Sok drophippes shop elköveti azt a hibát, hogy még a levelezés vagy a tájékoztatók is félig törve vannak lefordítva, vagy nem elérhető telefonon senki, csak egy email cím. Ez riasztó jel a vásárlónak. Pro tipp: legyen egy normális magyar nyelvű GYIK/ÁSZF oldalad, ahol leírod pl. hogy külföldről jön a termék, ezért ennyi a szállítási idő (ha így van), vagy hogy hova fordulhat garanciával. Legyen egy emberi hangvételű kommunikáció. Ez csökkenti a bizalmatlanságot.

Összegezve: a dropshipping modellben a vevői élmény tekintetében hátrányból indulsz a “hagyományos” webáruházakhoz képest. Nekik van raktáruk, saját kezükben a logisztika, gyors szállítás, kézben tartott minőség. Neked ezekben kompromisszumot kell kötnöd. De a vásárló nem feltétlenül tudja vagy érdekli a háttér – ő csak azt látja, hogy nálad valamiért döcögősebb az élmény. Ezt csak kiemelkedő ügyfélkezeléssel és okos termékválasztással tudod ellensúlyozni, de akkor is számolj vele, hogy több nehézség adódik. És ahol nehézség van, ott extra idő, extra költség megy el a részedről, ami megint csak a gyors megtérülés ellen hat.

Dropshipping vs. saját raktáras webshop – Melyik a kisebbik rossz?

Felmerülhet a kérdés: “Oké, a dropshipping tele van buktatókkal… de mihez képest? Jobb lenne saját árukészlettel működni?” Érdemes összehasonlítani a dropshipping modellt a hagyományos, raktárkészletes webáruház modellel. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai – a cél itt nem az, hogy egyiket se lebeszéljük, hanem hogy lásd, miben más a két út, és miért nem csodarecept egyik sem.

1. Induló tőke és kockázat: A saját raktáras modellnél bizony nagyobb induló tőke kell: meg kell venned előre az árukészletet. Ha 50 féle terméket akarsz tartani, mindből x darabot beszerzel, az könnyen több millió Ft is lehet. Viszont cserébe tiéd az áru, azt csinálsz vele amit akarsz, és ha nem megy a bolt, legfeljebb kiárusítod vagy visszaküldöd a nagykernek valamilyen mínusszal. Dropshippingnél kis tőkével indulhatsz, mert nem veszel készletet – ebben igaza van a modelnek. A kockázat itt máshol van: ha nem megy a bolt, akkor is bukhatod a befektetett munkát, reklámpénzt, webshop költségeket. De anyagilag kisebbet eshetsz talán, mert nincs raktáron porosodó eladatlan készlet. Cserébe nagyobb az esélye, hogy egyáltalán nem fut fel a bolt a fent vázolt okok miatt. A saját készletnél nagyobb a belépési küszöb (ezért kevesebb is a konkurens), dropshippingnél alacsony a belépési küszöb (ezért tömeg van és nehéz kitűnni).

2. Haszonkulcs és beszerzési ár: Ha saját magad importálsz nagy tételben, esélyes, hogy jobb beszerzési árakat kapsz, mintha egy drophsip nagyker árait használod. Hiszen utóbbi is ráteszi a maga marginját a termékre (különben neki mi érné meg?), ergo te drágábban szerzed, és kevesebb marad. Saját raktárnál mondjuk berendelsz 500 darabot egy termékből gyártótól, lehet 50%-os árréssel tudod adni. Dropshipping nagyker lehet csak 20%-ot hagy neked. Tehát jobb profitmarzsod lehet saját készlettel, feltéve hogy el tudod adni a cuccot. Viszont, ha nem fogy, a készlet finanszírozása a nyakadon marad(pénzed áll benne, raktárhelyet foglal, stb.). Drophsipnél ilyen gond nincs – ami nem fogy, azt nem is vetted meg.

3. Szállítási idő és logisztika: Saját raktárnál te irányítasz: ha jön egy rendelés, akár aznap fel tudod adni, és másnap ott van a vevőnél. Te döntesz futárcégről, csomagolásról, mindent te kontrollálsz. Ez óriási előny a vevői elégedettségben. Dropshippingnél a logisztika a partneren múlik, pl. ha a partner warehouse Fóton van (mint a Webshippy), és ők azt ígérik, hogy még aznap feladják, az jó – de még mindig egy külső féltől függsz. Ha Kínából jön, ugye irreálisan hosszú a szállítás, arról már beszéltünk. Tehát a hagyományos modell gyorsaságban és kiszámíthatóságban veri a dropshippinget. Nem véletlen, hogy a legtöbb nagy e-kereskedő saját maga optimalizálja a logisztikát, mert ott lehet versenyelőnyt szerezni (pl. ingyenes, gyors szállítás).

4. Kontroll a termék felett: Saját készletnél látod, tapintod a terméket, tudod milyen a minősége, csomagolása. Tudsz ellenőrzést beiktatni (pl. mielőtt kiküldöd, megnézed, hogy ép-e, működik-e). Rá tudsz tenni saját márkás matricát, köszönőkártyát, extra ajándékot, amit akarsz. Brandingelhetsz, építhetsz saját márkát (pl. saját logós dobozban küldöd ki). Ezek mind bizalmat építenek a vevőben, és visszatérésre ösztönzik. Dropshippingnél ezzel szemben sokszor “láthatatlan” maradsz: a vevő kap egy csomagot valami fura feladóval (nem is biztos, hogy a te neved lesz rajta), gyakran kommersz barna dobozban, személytelenül. Nem is feltétlen tudatosul benne, hogy nálad vásárolt (főleg ha pl. egy piactéren keresztül ment). Márkaélményt nehéz nyújtani így. Lehet persze kérni a partnernél, hogy rakják bele a számlád/logód, de korlátozott, mit tudnak teljesíteni. A kontroll hiánya a termék felett a garanciális és minőségi gondoknál is visszaüt, ahogy fentebb kitárgyaltuk.

5. Termékválaszték: Dropshipping előnye, hogy akár ezernyi terméket felrakhatsz a shopba gond nélkül – hisz nem veszed meg előre, nincs kockázat. Kipróbálhatsz több kategóriát, aztán ami nem megy, leveszed. Saját készletnél ezt nem nagyon teheted: fókuszálni kell, kiválasztani néhány terméket, abban mélyen készletezni. Cserébe valószínűleg jobban ismered is azt a pár terméket, értesz hozzájuk, tudod marketingelni. Mondhatjuk úgy is, hogy dropshippingnél a szélességre, saját raktárnál a mélységre mehetsz. Az előbbi próbálkozhat sok mindennel kevésbé elköteleződve, az utóbbinál muszáj okosabban belőni a kínálatot, mert nagy a tét. Ebből következik, hogy a dropshipper hajlamos lehet “mindenfélét” árulni, akár amihez nem ért, csak mert lát benne üzletet. A saját raktáras inkább olyasmit választ, amihez ért, mert nem mer anélkül nagy tételt bevásárolni. Emiatt furcsa módon a saját készletes boltok sokszor szakmailag kompetensebbek az adott területen (pl. ha valaki bringaalkatrészeket tart raktáron, valószínű bringás arc és ért hozzá), míg a dropshippereknél gyakori, hogy mondjuk egy huszonéves srác konyhai robotgépeket meg fitnesz eszközöket árul, amikről életében nem hallott, csak látja hogy mennek. A vevők pedig érzik ezt: az ilyen boltnál ha kérdeznek valamit és nem kapnak értelmes választ, máris csökken a bizalom.

6. Üzleti modell rugalmassága: A dropshipping rugalmas abban, hogy bárhonnan üzemeltetheted (nincs raktárhoz kötve, outsourcolt minden). Könnyebben bővítheted is a kínálatot. A saját raktárnál ott a fizikai kötöttség: bérelned kell helyet, ha bővülsz, nagyobb kell, ember kell az összekészítéshez stb. Viszont egy ponton túl a saját raktárral hatékonyabb lehetsz költség szinten: nagy volumenben olcsóbb az egy csomagra jutó logisztika, míg a fulfilment szolgáltatóknál mindig tételdíjat fizetsz. Tehát ha beindul a biznisz, a saját infrastruktúra mérethatékonyabb lehet (ezért van az, hogy kevesen dropshippelnek évekig, a sikeresek előbb-utóbb áttérnek hibrid modellre vagy saját készletre – mert jobban megéri nekik onnantól). A dropshipping jó belépő modell, hogy kipróbáld az ötleted. Ha beválik, érdemes lehet ugrani egy szintet, és raktárkészletet építeni a bestsellerekből, javítva a marginodon és a szállítási időn.

Röviden összefoglalva:

  • Kezdő költség: Dropshipping – alacsony (webshop + marketing); Saját raktár – magas (készletvásárlás).
  • Árrés: Dropshipping – alacsony (10-20% tipikusan); Saját raktár – magasabb is lehet (30-50% vagy több, ha jól tárgyalsz).
  • Szállítási idő: Dropshipping – a partneren múlik, sokszor lassabb; Saját raktár – te irányítod, akár aznapi feladás.
  • Minőségkontroll: Dropshipping – a beszállító felelőssége, limitált befolyásod van; Saját raktár – teljes befolyás, te ellenőrzöl.
  • Márkaépítés: Dropshipping – nehézkes, kevés személyes érintés; Saját raktár – saját csomagolás, betétlapok, brandépítés lehetséges.
  • Termékválaszték: Dropshipping – nagyon széles lehet, kísérletezhetsz; Saját raktár – szűkebb, megfontoltabb kínálat.
  • Skálázás: Dropshipping – gyorsan növelheted a termékszámot, de a profit nehezen skálázódik a költségek miatt; Saját raktár – skálázni tőke- és logisztikaigényes, de bizonyos szint felett nyereségesebb lehet a működés.

Nem állítom, hogy a saját raktáras modell könnyű és sima út – az is kemény dió. Csak máshol vannak benne a nehézségek: tőkekockázat, raktár menedzsment, szállítás megszervezése stb. A gyors meggazdagodás egyiknél sem garantált. Sőt, bármelyik utat választod, valószínűleg nem leszel gyorsan gazdag. Viszont a fenti összevetésből talán látszik, miért nem váltja ki egyik modellt a másik teljesen. A dropshipping nem rossz – bizonyos helyzetekben, bizonyos termékeknél kifejezetten praktikus lehet. De nem egy tuti recept, hanem egyik opció a sok közül, megvannak a maga kompromisszumai.

Mikor (és kinek) éri meg egyáltalán a dropshipping?

Mostanra talán kicsit megcsappant a lelkesedésed a dropshipping iránt. Nem baj, ha így van – legalább reális képet kapsz, nem csak a marketingdumát. De felmerül a kérdés: “Van egyáltalán olyan helyzet, amikor megéri belevágni? Ki tudja ezt sikerre vinni?” A válasz: igen, van, de meg kell felelni pár feltételnek.

Ha egyedi, exkluzív terméket tudsz árulni; ha csak te (vagy nagyon kevesen) forgalmazzák; ha van profi logisztikai partnered; vagy ha már van egy jól működő webáruházad és ahhoz adsz hozzá pár releváns terméketNézzük is meg ezeket kicsit kibontva:

  • Niche termék, piaci rés megléte: Ha találsz valamit, amit nem árul mindenki más, sokkal könnyebb dolgod lesz. Lehet ez egy saját márkás termék, amit legyárttatsz valahol és droppal küldöd (pl. saját dizájnú póló, print-on-demand cuccok), vagy egy olyan külföldi termék, aminek itthon te vagy az exkluzív forgalmazója. Ilyenkor nincs árversenyben tucatnyi konkurenssel, te diktálhatod a feltételeket. Persze ennek az útja is rögös: exkluzivitást szerezni nem egyszerű, saját terméket fejleszteni megint csak melós. De ha sikerül, a dropshipping logisztikailag kiszolgálhatja ezt (pl. gyártatod valahol a cuccot és onnan mennek ki a csomagok a megrendelőknek). A lényeg, hogy legyen valami egyedi értékajánlatod. Ez a brand building témaköre: hiába nem tartasz készletet, a márkaépítésre lehet építeni. Vannak, akik pl. egy jól kitalált márkanévvel és arculattal, sztorival adnak el teljesen hétköznapi termékeket prémium áron – mert a vevő a brandet veszi meg, nem csak a tárgyat. Ha ezt el tudod érni, nyert ügyed lehet.
  • Minimális konkurencia: Összefügg az előzővel – ha ki tudsz kerülni a “cápa-akváriumból” és nem pont ugyanazt árulod, mint 50 másik shop, sokkal jobbak az esélyeid normális profitra. Ez lehet úgy is, hogy mondjuk egy Magyarországon kevésbé telített piaci szegmenst célzol. Például hazai dropshipping nagyker kínálatában találsz olyan terméket, amit nem vittek még túl a marketingesek a TikTokon. Mondok egy fiktív példát: mindenki LED-fűzfát árul, de te azt látod, hogy mondjuk minőségi kutyahámokat kevesen (most csak hasraütöttem). Ha van affinitásod a kutyás témához, lehet ott lyukra futsz egy jó kampánnyal. Természetesen kutatni kell, de a lényeg: keresd azokat a lehetőségeket, ahol nem egy telített mainstream trendet követsz, hanem kicsit előtte jársz vagy mellékúton.
  • Profi (és lehetőleg közeli) logisztikai partner: A drophsipnél nagy kérdőjel a logisztika minősége. Ha találsz egy megbízható fulfilment céget itthon, amely gyorsan dolgozik, nincs sok hibázás, az aranyat ér. Itthon említettük a Webshippy-t, ami kifejezetten ezzel foglalkozik, vannak referencia nagy ügyfeleik is. Vagy ott a Syncee, ami egy magyar alapítású globális dropshipping piactér, összeköt kereskedőket és beszállítókat, és igyekszik helyi (országon belüli) partnereket ajánlani, ezzel lerövidítve a szállítási időt. Ha olyan partnerekhez csatlakozol, akik hazai raktárból szállítanak, akkor gyakorlatilag elérted, hogy a vevő szinte észre se vegye, hogy dropshipping. Megkapja 1-2 nap alatt a csomagot, mintha csak egy normál webshopból jött volna. Ez óriási versenyelőny a “kínai 3 hét” modellhez képest. Persze a hazai partnerek jellemzően drágábbak – de inkább keress kevesebb hasznot egy eladáson és kapjon jó élményt a vevő, minthogy nagyobb marginért cserébe csalódjanak benned. Hosszú távon így jársz jobban. Szóval ha megéri neked a magyar szolgáltató díját kifizetni (lásd a díjtáblázatot fentebb), akkor mindenképp javasolt.
  • Már működő webshop kiegészítése: Ez egy érdekes terep: ha már van egy webáruházad saját termékekkel, hozzátehetsz dropshipping termékeket a kínálathoz, hogy bővítsd anélkül, hogy mindenből készletet halmoznál fel. Például van egy horgász webshopod saját import cuccokkal, de látsz egy új kütyüt, amit a nagykered dropban tud szállítani – felveszed a kínálatba. Ha jön rá rendelés, megy a drop, ha nem, nem buksz rajta. Sok nagy cég is alkalmazza ezt: pl. kiemeli a fő termékeit raktárról, de van 2000 másik a katalógusban, amit “beszerzésre” árul (értsd: nincs raktáron, de ha kérik, szerzi és küldi). A vásárlónak feltűnhet, hogy mondjuk 1-2 nappal később ér az be, de belefér. Így aki már kiépített egy brandet, bizalmat, forgalmat, az kiegészítheti a kínálatát dropshippinggel – és itt már kevésbé gond a marketingköltség, hisz van organikus vevőbázis. Ráadásul a visszatérő vevőknek el tudsz adni új terméket anélkül, hogy beraktároznád. Ez egy haladó stratégia, de mindenképp érdemes észben tartani: a dropshipping nem csak kezdők fegyvere, hanem ügyesen kombinálható más modellekkel is.
  • Tapasztalat és tanulás hajlandósága: Végül: annak éri meg a dropshipping (és bármilyen e-ker biznisz), aki hajlandó folyamatosan tanulni és alkalmazkodni. Aki azt hiszi, “kész, mindent tudok, innentől dől a lé”, az bukásra van ítélve. A sikeres hazai dropshipperek jellemzője, hogy képzik magukat – elmennek ecommerce konferenciára, online kurzusokra, figyelik a trendeket, tagjai közösségeknek. Magyarul, beleteszik az időt és energiát, hogy jobb kereskedőkké váljanak. Ha te is így állsz hozzá, akkor idővel rájössz, mikor milyen terméket érdemes váltani, hogy árazz, mely marketingcsatornára fókuszálj. Ezek nélkül csak sodródsz.

Végszó: Lehet sikeres, de nem könnyű vagy gyors

A sok intő jel után fontos kimondani: a dropshipping egy életképes online kereskedelmi módszer, csak nem az a csodafegyver, aminek sokan hiszik. Megvannak az előnyei – alacsonyabb induló tőke, rugalmasság –, de ahogy mindennek, megvannak a hátrányai is. Jóval kisebb kezdő tőke kell hozzá, mint egy hagyományos bolthoz, viszont jelentős mennyiségű munkát, időt és energiát igényel, hogy jól működjön. Gyors meggazdagodásra ne számítsunk, de kitartó munkával és okos stratégiával fel lehet építeni egy profitábilis online üzletet.

Ha csak egy gondolatot viszel magaddal ebből a (nem rövid) cikkből, akkor ez legyen az: a dropshipping nem egy könnyű pénzkereseti hack, hanem egy vállalkozási forma, amit ugyanúgy komolyan kell venni, mint bármely más vállalkozást. Aki így áll hozzá, felkészül a buktatókra, tanul a hibákból és folyamatosan fejleszt, annak lehet jövője ebben. Aki viszont azt hiszi, hogy munka és befektetés nélkül özönleni fog a pénz, azt kegyetlen gyorsan kijózanítja a piac.

Megpróbálom így a végén még kiemelni neked a lényeget:

  • A dropshipping nem térül meg gyorsan, az első hónapokban jó eséllyel veszteséges vagy nullszaldós leszel. Készülj fel anyagilag és lelkileg is erre.
  • Tévhitek helyett lásd a valóságot: kell kezdőtőke (főleg marketingre), rengeteget kell dolgozni vele, és nem lesz passzív bevétel egyhamar.
  • marketingköltségek nagyon magasak lehetnek – a hirdetés nélkülözhetetlen, de könnyen felemésztheti a profitodat. Tanulj meg okosan hirdetni, vagy legyen külön marketing kereted, amit “megengedhetsz” elégetni tanulópénzként.
  • Utánvét: a magyar piacon muszáj szinte, de óriási odafigyelést igényel. Készülj a likviditási csúszásra és a nem átvett csomagokra, mert ezek viszik a pénzt.
  • Cashflow: mindig lásd, mennyi pénz jön be és megy ki időben eltolva. Ne költs el mindent előre, mert a bevételeid később csorognak be, és közben fizetni kell a számlákat.
  • Minőség és vevői élmény: válassz megbízható beszállítót, törekedj gyors szállításra (lehetőleg EU raktárból), és kommunikálj a vevőkkel őszintén. A csalódott vevő nem tér vissza, sőt elviszi másokat is.
  • Ügyfélszolgálat: vedd komolyan! Ez a lelke az e-kereskedelemnek. Legyél elérhető, reagálj gyorsan, kezeld a panaszokat rugalmasan. Egy-egy jól kezelt probléma még lojálisabbá teheti a vevőt, míg egy rosszul kezelt tönkreteheti a hírneved.
  • Tanulj és adaptálj: a piac változik, ami tavaly működött, ma lehet, hogy nem. Kövesd a trendeket, konkurenseket. Ne félj váltani terméket vagy stratégiát, ha valami nem megy.
  • Hasonlítsd össze más modellekkel: lehet, hogy a te céljaidhoz a saját raktáras modell jobban passzol (ha van tőkéd és gyors szállítást akarsz), vagy épp az affiliate/viszonteladás. Ne ragadj le egy módszernél, csak mert divatos – azt válaszd, ami a te erőforrásaiddal reálisan kivitelezhető.
  • Ne higgy a hype-nak, de ne is temesd a modellt: a két véglet helyett lásd árnyaltan. A netes sikersztorik torzítanak (mindig a top 1% eredményeit látod), de attól még vannak sikeres dropshipperek. Csak ők általában nem az első hónapban lettek sikeresek, hanem hosszú munka után.

Tehát ha dropshipping vállalkozáson töröd a fejed, bátorítalak, hogy vágj bele, de csak akkor, ha hajlandó vagy megfizetni az árát (nem csak pénzben, de időben, energiában, tanulásban). Kísérleti terepnek jó, nagyot nyerni is lehet vele, csak ne a gyors nyerés legyen a fő motivációd. Inkább tekints rá úgy, mint egy olcsó vállalkozói “iskola”: ahol a tandíj a beleölt munka és kisebb pénz, cserébe rengeteget tanulhatsz az e-kereskedelemről, marketingről, ügyfélkezelésről. Ha ezt az utat járod, még ha az első próbálkozás nem is hoz vagyonokat, a megszerzett tudás és tapasztalat felbecsülhetetlen lesz a jövőbeli üzleteidhez.

Summa summarum a dropshipping nem halott, de messze nem olyan könnyű és gyors siker, mint azt sokan hirdetik. A lufi akkor pukkan ki, amikor szembesülsz a valósággal – de ha felkészülten, tudatosan vágsz bele, nem lufi lesz, hanem egy reális üzlet, amit kemény munkával fel lehet építeni. A döntés a tiéd: kipróbálod és tanulsz belőle, vagy hagyod a “könnyű pénz” illúzióját tovaszállni. Remélem, e cikk segített abban, hogy tisztán láss, mielőtt döntesz. Sok sikert a saját utadon!

Bármiben tudok segíteni csak keress bátran!

Hirdetés: Sport felszerelések

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.